Już od 31 grudnia 2015 r., można zakładać konta na Portalu Podatkowym – serwisie internetowym Ministerstwa Finansów. Będzie można dzięki temu skontaktować się z administracją podatkową bez wychodzenia z domu i załatwić sprawy związane z niektórymi rodzajami podatków.
Nowości w e-podatkach
Od jakiegoś czasu obserwujemy pozytywne zmiany w podejściu fiskusa do swoich klientów, którymi są praktycznie wszyscy pełnoletni obywatele naszego kraju. Od września 2015 roku pojawiły się w wielu urzędach skarbowych Centra Obsługi, czyli załatwianie spraw w „jednym okienku”, niezależnie od miejsca zamieszkania czy prowadzenia biznesu. Teraz dostęp do skarbówki będzie jeszcze szybszy, a na pewno bardziej wygodny.
Załatwianie spraw podatkowych przez internet to nie nowość w krajach Europy Zachodniej. Dla przykładu, w Wielkiej Brytanii ten system funkcjonuje z powodzeniem od dawna, a rozliczanie podatku nie może być chyba bardziej przyjazne. Teraz, dzięki założeniu konta w ministerialnym serwisie, możemy poczuć się wreszcie jak obywatele zachodniej cywilizacji, przynajmniej jak chodzi o podatki.
Co się zmienia?
Dzięki zarejestrowaniu się w systemie, uzyskujemy dostęp do swoich danych, które posiada fiskus. Poza standardowymi danymi osobowymi, znajduje się tam m.in. historia złożonych przez nas deklaracji, prowadzonych spraw i rozliczeń. Jest to też świetny kanał komunikacji z urzędem skarbowym, któremu możemy złożyć deklarację, wysłać podanie, ale również możemy odbierać pisma urzędowe natychmiast po ich wysłaniu, nie czekając kilku dni, aż tradycyjny list wysłany pocztą, do nas dojdzie.
Póki co możemy załatwić sprawy związane z podatkiem od czynności cywilno-prawnych (PCC), podatkiem od spadków i darowizn (SD) oraz kartą podatkową (KP). Ministerstwo Finansów planuje docelowo, by można było dzięki tej platformie załatwiać wszystkie sprawy podatkowe, bez konieczności odbycia wizyty w swoim urzędzie skarbowym.
Jak założyć konto?
Do założenia konta na Portalu Podatkowym, niezbędny jest tzw. bezpieczny podpis elektroniczny lub zaufany profil w systemie e-PUAP. O ile pierwsza opcja jest płatna (musimy niejako wykupić taki podpis w firmie certyfikującej), to drugi sposób jest nieodpłatny, ale wymaga wizyty w urzędzie skarbowym, by urzędnik mógł sprawdzić nasze dane osobowe.
Konto zakładamy pod adresem http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp, przy rejestracji otrzymujemy login i hasło do naszego profilu. Co ciekawe, jedną z bardziej przydatnych opcji w konfiguracji takiego konta, jest możliwość nadania innemu użytkownikowi tego portalu, dostępu do swoich danych (np. współmałżonkowi).